foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa 4b zrealizowała projekt edukacyjny pt. „Mikołajek to Ty i ja” w oparciu o lekturę pt. ”Mikołajek”. Wybór tej książki okazał się nieprzypadkowy, ponieważ 4b bywa czasami tak samo niesforna jak Mikołajek i jego koledzy. Swoją przygodę rozpoczęli od odwiedzin w szkolnej bibliotece. Podążyli tropem autora książki -René Gościnnego, by ku swojemu zdumieniu odkryć m.in., że pisarz ma polskie korzenie. Na lekcjach języka polskiego omówili wybrane opowiadania z tomu „Mikołajek”. Pomagali Alcestowi i Mikołajkowi znaleźć odpowiedź na pytanie: Dlaczego nie warto chodzić na wagary? Starali się odwieść swojego bohatera od niefortunnego pomysłu ucieczki z domu. Zastanawiali się jak mądrze zająć się nowym kolegą w klasie i jak odpowiedzialnie opiekować się zwierzętami. Mikołajkowe perypetie zainspirowały uczniów do stworzenia projektów komiksów do omawianej lektury.

To była niezapomniana literacka przygoda.

„Mikołajek to Ty i ja” - opiekun projektu: Ewa Janas

WhatsApp Image 2022 12 14 at 17.58.02 1

Nauczyciel bibliotekarz przygotował miłą niespodziankę dla swoich czytelników. Akcja pod nazwą „Ciuciubabka z książką” - wypożycz sobie niespodziankę w naszej szkole została zorganizowany po raz pierwszy, ale cieszyła się dużym zainteresowaniem. W bibliotece szkolnej spośród wielu paczek można było wypożyczyć sobie prezent. Tajemnicze pakunki kryły książki – nowości zakupione w ramach NPRCz. Akcja miała na celu promocję czytelnictwa. O jej powodzeniu świadczy fakt, że w ciągu kilku dni wszystkie prezenty zostały wypożyczone.

Ciuciu 

 

Przypadające 5 listopada - w rocznicę urodzin Walta Disneya (1901-1966) - święto jest jednym z wdzięczniejszych nietypowych dni w bibliotecznym kalendarzu. To nietypowe święto, ale na pewno bardzo sympatyczne. W końcu każdy z nas powinien mieć w sobie cząstkę dziecka. Bajki i baśnie, odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego dziecka. Bawią, uczą, pomagają poznawać prawdę o świecie i życiu. Przybliżają takie wartości jak pracowitość, troskliwość odwaga czy zaufanie. W tym dniu uczniowie naszej szkoły w ramach NPRCZ odwiedzili Bibliotekę Publiczną w Leśnicy, gdzie Pani przeczytała naszym uczniom bajkę Aleksandry Chmielewskiej "Cukiereczek". Ponadto w dniu tym w bibliotece szkolnej czytano znane i popularne bajki. Na zakończenie złączono siły i stworzono wspólną pracę. 

Bajki

 

 

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa 5a zrealizowała projekt edukacyjny pt. ,,Nemeczek – nasz mały / wielki bohater ". Projekt poświęconym był lekturze „Chłopcy z Placu Broni”. Praca z lekturą obowiązkową nie musi być nudna. Uczniowie stanęli przed trudnym wyzwaniem. Uczniowie - pracując w grupach - wypracowali wnioski, które stały się elementem charakterystyki bohatera. Powstała następująca praca: Bohater powieści Ferenca Molnara „Chłopcy z Placu Broni” , Erno Nemeczek, nie wygląda jak bohater. To niewielki, drobny chłopiec, w którego niebieskich oczach często gościły łzy. Jednak czynami zadziwiał nie tylko swoich przyjaciół, ale również wrogów. Erno Nemeczek, mimo tego iż się bardzo bał, zgłosił się jako ochotnik na wyprawę do Ogrodu Botanicznego. Podczas tej wyprawy odkrywa, że ich kolega Deżo Gereb zdradził, przystępując do Czerwonych Koszul. Podczas wyprawy Nemeczek dwukrotnie się przemoczył, co było powodem jego późniejszej choroby. Dwa dni później Erno Nemeczek, nie mówiąc nikomu, mimo swojej choroby, zakradł się do Ogrodu Botanicznego i zabrał skradzioną przez Feriego Acza czerwono-zieloną chorągiewkę chłopców z Placu Broni, po czym ukrył się na drzewie. Jednak ujawnił się, kiedy Gereb opowiadał, że chłopcy z Placu Broni są tchórzami. Będąc pod wrażeniem jego odwagi, Feri Acze proponuje mu przystąpienie do Czerwonych Koszul. Nemeczek odmawia, przez co bracia Pastorowie odbierają mu chorągiewkę, a następnie kąpią go w stawie. Mokry Nemeczek zarzuca zdradę Gerebowi i mówi, że woli siedzieć w wodzie do Nowego Roku niż być zdrajcą. Ta kąpiel w zimnym stawie pogorszyła stan zdrowia Nemeczka. W dniu bitwy o Plac Broni Nemeczek był już ciężko chory. Mimo to przyszedł na swój plac, by wziąć udział w walce. Pojawił się w chwili, kiedy Feri Acz, mimo wcześniejszych ustaleń, usiłował uwolnić swoich kolegów z budki stróża Jano. Dręczony wysoką gorączką powala wodza Czerwonych Koszul na ziemię, czym zakończył bitwę. Erno Nemeczek poświęcił swoje zdrowie, a później życie dla wartości, w które wierzył i którymi się kierował w życiu. To prawdziwe bohaterstwo, na które stać by było niewielu. Jego bohaterskie czyny miały bardzo wielki wpływ na chłopców zarówno z Placu Broni jak i Czerwonych Koszul. Następnie uczniowie sporządzili portret Nemeczka i zatytułowali go ,,Nemeczek – nasz mały / wielki bohater" i zamieścili na nim zalety tego bohatera.

 

,,Nemeczek – nasz mały / wielki bohater - opiekun projektu Mariola Browarska

8FFFB961 48D9 4460 8CB4 2A9460AB6117

 

 

3a

Klasa 3a po raz kolejny przystąpiła do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego "Czytam z klasą - Lekturki spod chmurki". Projekt uzyskał patronat honorowy MEN. Jego głównym założeniem jest wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród uczniów klas 1-3, polegające na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Poprzez atrakcyjne zadania projektowe uczniowie włączają się w wiele innowacyjnych działań. W ramach tego projektu uczniowie zapoznali się z lekturą "Mania- dziewczyna inna niż wszystkie" Julity Grodek. Książka pozwala poznać życiorys słynnej noblistki i przyswoić go sobie wraz z szerszym kontekstem. Ten kontekst, to między innymi wiedza na temat epoki, jak również wiedza na temat samej nagrody Nobla. Książka została podzielona na dwie części. W pierwszej dzieci poznają historię życia noblistki, najpierw małej Mani, a później dorosłej Marii poprzez rozmowy z najważniejszymi w jej życiu postaciami. Druga część książki pozwala dzieciom przypomnieć najważniejsze fakty z życia Marii Skłodowskiej, a także wyjaśnić trudne pojęcia z nią związane, m.in. radioaktywność. Nie zabrakło także ciekawostek, np. informacji na jakich monetach, banknotach i znaczkach można znaleźć podobiznę Marii, a także jak przebrać się za noblistkę i ludzi z tamtej epoki.

Głównym celem tego projektu było wprowadzenie młodych czytelników w świat literatury przygodowo-podróżniczej. Innym ważnym celem było również umożliwienie doskonalenia umiejętności wyszukiwania wiadomości w różnych źródłach.

Klasa zorganizowała akcję "Książki w podróży", w której książki wędrują pośród uczniów. Akcja ta trwała przez tydzień. Na zajęciach uczniowie wcielili się w postać Marii Skłodowskiej -Curie, przebierając się w starodawne stroje. Wtedy też odbyła się sesja fotograficzna.

Czytając "Manię...." trzecioklasiści poznali nowy sposób na omówienie lektury. Dzieci lubią tworzyć, dlatego chętnie gromadziły w ozdobionych wcześniej pudełkach - walizkach elementy świata przedstawionego w czytanej opowieści. Dzieci chętnie prezentowały zawartość swoich pudełek w klasie i dzieliły się wrażeniami po poznaniu przygód niezwykłej podróży, a także uzasadnialub swój dobór rekwizytów.

"Podróżowanie przez czytanie"- opiekun projektu- Grażyna Kaletka

3a sklod

 

0B22A1B8 D7EC 47DD A4E8 C5E4271451C6

e dziennik

Co zagraża dzieciom na wsi?

MK certyfikat 184

2024 Copyright SP Leśnica Rights Reserved