foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

W ramach projektu NPRCz klasy V realizowały projekt edukacyjny Sposób na nudę - TWORZYMY KOMIKS. Uczniowie zamienili się w grafików tworzących komiks. Nauczyciel przekazał dzieciom szczegółowe informacje dotyczące jego wykonania, które były wyświetlone na tablicy multimedialnej. Uczniowie zapoznali się z nowymi komiksami, które były inspiracją w tworzeniu. Zadaniem uczniów było wymyślenie swojej historyjki, zamknięcie jej w kadrach oraz ułożenie wypowiedzi i dialogów w dymkach. Zdjęcia, wysyłanych komiksów, potwierdziły, że dzieci doskonałe wczuły się w rolę grafików. Z niezwykłą dokładnością zadbały o każdy szczegół komiksu. Dowodem tego są pomysłowe, humorystyczne i z życia wzięte komiksy. Oprócz prezentacji swoich talentów i pomysłów dzieci miały za zadanie rozwiązać zadania tekstowe poświęcone tematyce związanej z czytelnictwem i komiksami. Była to kolejna lekcja, podczas której uczniowie mogli na chwilę oderwać się od szkolnych książek, a także pokazać, jak wielką moc ma dziecięca wyobraźnia.

Komiks

W ramach projektu NPRCz klasa 1 a zrealizowała projekt edukacyjny Spotkanie z bohaterami "Plastusiowego pamiętnika". Projekt miał za zadanie wprowadzenie dziecka w świat literatury, a także zwrócenie uwagi, że w życiu człowieka jest zawsze miejsce na książkę. Bajki towarzyszą nam od najmłodszych lat. Dzięki rodzicom, rodzeństwu i dziadkom pojawiają się w naszym życiu już bardzo wcześnie i zostają z nami często na zawsze. Dlatego bohaterowie z bajek są bardzo często dla wielu z nas dobrymi przyjaciółmi. Bibliotekarka przedstawiła uczestnikom literaturę dla dzieci zakupioną w ramach realizacji Narodowego Projektu Rozwoju Czytelnictwa. Bajkowe postacie licznie pojawiły się na kartach tych książek. Uczennice klasy VI czytały fragment książki. Uczniowie chętnie wypowiadali się na temat przeczytanego utworu literackiego. Były pogadanki, odpowiedzi na zadawane przez prowadzącego pytania dotyczące przeczytanego teksu. Następnie, aby przybliżyć postać głównego bohatera dzieci zobaczyły film edukacyjny o przygodach Plastusia. Na zakończenie dzieci stworzyły swojego przyjaciela z plasteliny. Klasa wyszła z biblioteki uśmiechnięta i ze swoim przyjacielem w piórniku.

Plastus

Plastus

„Bez względu na to, ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz oka­zywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji”.

Jim Trelease

Szanowni Państwo!

Rodzina odgrywa bardzo ważną rolę w kształtowaniu u dzieci nawyku czyta­nia. Nie zapominajmy, że pierwszy kon­takt dziecka z książką ma miejsce wła­śnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u małych czytelników zamiłowanie do książek.

Wyrobienie nawyku regularnego czy­tania i sprawienie, aby książki były dla dziecka ważne, może się udać tylko dzię­ki zgodnej współpracy domu i szkoły.

O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, musimy pamiętać za­równo my, nauczyciele, jak i Państwo, Rodzice. Od dawien dawna rodzice i dziadkowie czytali swoim dzieciom baj­ki. Postarajmy się, aby tak było nadal. Nie zapominajmy o korzyściach, które płyną z czytania dzieciom.

10 powodów, dla których warto czytać dziecku książki

1.Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dziec­kiem.

Dziecko wsłuchane jest w głos ro­dzica, a bliski kontakt daje mu poczucie bezpieczeństwa.

2. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania może­my zapytać: czy wiesz, co wydarzyło się później?

3.Słuchanie bajek rozwija inteligen­cję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do sa­modzielnej nauki czytania.

4. Książki wychowują. Jeżeli dobie­rzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.

5. Książki wyrabiają wrażliwość.

.Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.

6.Słuchanie książek odpręża i po­zwala przyjemnie spędzić czas. W dzie­cięcym życiu są momenty, kiedy dobra bajka, przeczytana ciepłym, modulowa­nym głosem jest niezastąpiona.

7. Książki rozwijają pasję kolekcjo­nerską. Wiele wydawnictw proponuje se­rie książeczek.

Czekając na kolejne od­cinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.

8. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku.

Niektóre dzie­ci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nur­tuje, niepokoi lub cieszy.

9. Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzien­ne sprawy.

10. Książki podpowiadają, jak po­rozumieć się z rówieśnikami i rodzeń­stwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy sio­strą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

Pamiętajmy zawsze o tych zaletach. Stwórzmy dziecku jego własną bibliotecz­kę. Niech to będzie półka przeznaczona wyłącznie na książki (na początku – baj­ki). Nie musimy kupować drogich ksią­żek. Możemy ich poszukać na kierma­szach czy w antykwariatach. Jeśli chcemy dać dziecku prezent, kupmy mu książkę. Na pewno będzie się cieszyło, kiedy przeczyta ją z rodzicem.

Pamiętajmy – nie czytamy nie dla­tego, że biedniejemy, lecz biedniejemy dlatego, że nie czytamy. Pamiętajmy również o tym, że istnieją biblioteki, w których na dzieci czeka wiele wspa­niałych książek. Brytyjczycy uważają, że intelektualny i emocjonalny rozwój dzieci, którym czyta się od najmłod­szych lat, jest o 30% szybszy niż dzie­ci, którym rodzice nie czytają. Czytaj­my dzieciom i zróbmy wszystko, aby w przyszłości same czytały.

10 przykazań dla rodziców, którzy chcą, żeby ich dzieci czytały.

1. Rozmawiaj z dzieckiem.

2. Zawsze słuchaj, co dziecko ma ci do powiedzenia.

3. Kup dziecku czasopismo dla ma­luchów.

4. W księgarni wybieraj książki wspólnie z dzieckiem.

5. Wybierz się ze swoim dzieckiem do biblioteki.

6. Kontroluj, ile czasu dziecko spę­dza przed telewizorem czy komputerem.

7. Rozwiązuj z dzieckiem krzyżów­ki, rebusy, zagadki.

8. Stwórz dziecku jego własną bi­blioteczkę.

9. Czytaj dziecku przynajmniej przez 10 minut dziennie.

10. Pamiętaj – szkoła ci pomoże.

Szanowni Państwo, pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę po­trzebę się nabywa. Dzieci, którym od naj­młodszych lat czytamy i w których za­szczepiamy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości.

"Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość..."

Drodzy Rodzice

Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia?

Wiele zależy od nas, rodziców.

Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo - rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.

Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje. Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo i skąd miałoby wiedzieć? - co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.

Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.

Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.

Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji - sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.

Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

0B22A1B8 D7EC 47DD A4E8 C5E4271451C6

e dziennik

Co zagraża dzieciom na wsi?

MK certyfikat 184

2024 Copyright SP Leśnica Rights Reserved