W listopadzie uczniowie klasy 3b w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zrealizowali projekt edukacyjny pt. „Kajtkowe przygody” – poznajemy bohatera lektury.
Celem projektu było zachęcanie uczniów do wypożyczenia i przeczytania lektury Marii Kownackiej "Kajtkowe przygody" i twórcze przetworzenie tekstu w formie prezentacji. Rozbudzenie u uczniów ciekawości literackiej, rozwijanie aktywności czytelniczej, aktywnego słuchania, radzenie sobie w nowych sytuacjach oraz zapoznanie z niektórymi zawodami. Uczniowie przygotowali różne historyjki, wyodrębnili dialogi. „Kajtkowe przygody” to zbiór opowiadań o młodym bocianie Kajtku autorstwa Marii Kownackiej. Bociek z powodu złamanego skrzydła nie mógł odlecieć z rodziną do ciepłych krajów i dlatego zamieszkał w gospodarstwie państwa Orczyków, którzy się nim zaopiekowali. Maria Kownacka w swej twórczości starała się opisać jak wygląda stosunek dzieci do świata przyrody; w jaki sposób nawiązują się więzi i relacje właśnie na gruncie tego kontaktu. Nie inaczej jest również w „Kajtkowych przygodach”. Utwór zawiera też w sobie treści dydaktyczne. Na przykładzie bohaterów poznajemy jak wygląda życie na wiejskim gospodarstwie. Jednocześnie zaprezentowane wydarzenia i problemy bohaterów rozgrywają się w świcie mającym nierozerwalne związki z przyrodą i życiem na wsi.
Lektura zainspirowała uczniów do poznania gospodarstwa rolnego, dlatego też klasa wybrała się na wycieczkę do gospodarstwa rolnego, gdzie poznali prace polowe, uprawy, maszyny rolnicze. Wykonali prace plastyczno- techniczne projektując okładki do opowiadania. Podczas trwania projektu odbyło się również głośne czytanie książki.
Projekt czytelniczy stał się czytelników ciekawą przygodą, wielu uczniów bardzo lubi czytać, czego dowodem są częste wizyty w bibliotece oraz duża ilość wypożyczonych książek. Dzieci dostrzegają wiele korzyści płynących z czytania.
„Kajtkowe przygody” – poznajemy bohatera lektury- opiekun projektu: Krystyna Pogodzik
Celem konkursu było:
rozbudzanie pasji czytelniczych oraz zamiłowania do literatury
sprawdzenie stopnia znajomości treści lektur szkolnych
popularyzacja literatury
uaktywnienie uczniów poprzez udział w konkursach
Najlepiej z rozwiązujących spisała się Anna Deko
II miejsce: Dominika Kansy, Mateusz Bogdoł
III miejsce Maja Masztalerz
Bardzo dziękujemy za udział w konkursie oraz gratulujemy wszystkim nagrodzonym!
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa 2 b zrealizowała projekt edukacyjny pt. "Dzieci z Bullerbyn". Dzieci z Bullerbyn to powieść, która pokazuje czytelnikom, jak wyglądało życie dzieci mieszkających na wsi w latach 40./50. XX wieku. Było to życie pełne obowiązków i pracy, ale widzimy, że dla małych bohaterów nie są one ciężarem, ponieważ wszystkie swoje zadania wykonują chętnie i z uśmiechem, ciesząc się, że mogą pomagać rodzicom. Wiedzą, że ich praca jest nie tylko konieczna, ale przede wszystkim pożyteczna i służy innym. Mają także mnóstwo czasu na zabawy i dziecięce psoty, które umacniają przyjaźń między nimi. Oczywiście zdarza im się pokłócić i obrazić, ale ponieważ ta przyjaźń jest bardzo ważna w ich życiu, nigdy nie trwa to długo. Powieść pokazuje także współczesnym czytelnikom, jak żyło się dawniej, ponad pięćdziesiąt lat temu, gdy nie było jeszcze telewizji, komputerów, internetu. Możemy się dowiedzieć, jak wtedy bawiły się dzieci, jak spędzały czas wolny, ale także zobaczyć, jak obchodzono wówczas święta - Boże Narodzenie, Wielkanoc, Noc Świętojańską, niektóre zwyczaje nie zmieniły się do dziś, ale niektórych już nie znamy, dlatego jest to bardzo ciekawe. Uczniowie klasy IIb realizowali projekt edukacyjny na podstawie książki Astrid Lindgren "Dzieci z Bullerbyn". Po wcześniejszym zapoznaniu się z historią dzieci mieszkających w małej wiosce Bullerbyn, zadaniem uczniów było stworzenie plakatu, przedstawiającego Zagrodę Środkową, Zagrodę Północną lub Zagrodę Południową, które zamieszkiwali bohaterowie powieści. Drugoklasiści świetnie poradzili sobie z tym zadaniem.
Projekt edukacyjny "Dzieci z Bullerbyn"- opiekun projektu Bożena Kozłowska
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa IV a realizowała projekt pod nazwą „I Ty możesz zostać kolegą Mikołajka” na podstawie książki „Mikołajek” (autorzy: Rene Goscinny, Jean-Jacques Sempe). Przygody tytułowego Mikołajka i jego kolegów od lat bawią i uczą młodych czytelników. Są więc one także świetną bazą do tworzenia ciekawych dla dzieci zajęć edukacyjnych. Nie inaczej było w tym przypadku.
Przy okazji omawiania tej lektury w ramach lekcji języka polskiego klasa IV a nie tylko doskonaliła umiejętności przewidziane w podstawie programowej, ale także dobrze się bawiła.
Najczęściej wykorzystywaną formą pracy przy realizacji projektu była praca zespołowa. W ten sposób uczniowie tworzyli galerię książkowych postaci. Każda z grup przygotowała krótką charakterystykę wybranego bohatera, ciekawostki na jego temat oraz tworzyła rysunkowe portrety Mikołajka i jego kolegów. Wszystkie prace wykonane zostały bardzo sumiennie, a potem wyeksponowane na klasowej gazetce. Na zakończenie tego zadania dzieci w formie pisemnej porównywały się do wybranego bohatera, co wywołało wiele radości wśród autorów prac i słuchaczy. Podczas kolejnych zajęć wykorzystano wiele metod aktywizujących. Dzieci oglądały prezentacje multimedialne utworzone na platformie genially oraz wykonywały ćwiczenia interaktywne w programie Wordwall z wykorzystaniem tablicy multimedialnej znajdującej się w klasopracowni. Taki sposób pracy sprzyjał dużemu zaangażowaniu dzieci, aktywności i sporemu zainteresowaniu. Na podstawie lektury uczniowie doskonalili także umiejętność tworzenia poznanych form wypowiedzi. W tym przypadku było to zaproszenie. Dzieci wcielały się w postać głównego bohatera książki i redagowały w jego imieniu zaproszenia dla kolegów. W ten sposób powstały piękne prace zespołowe, dzięki którym uczniowie mieli możliwość wykazać się także zdolnościami plastycznymi. Przygody Mikołajka stały się również inspiracją do własnej twórczości dzieci, które tworzyły opowiadania o swoich wesołych przeżyciach szkolnych. Były także podstawą do wielu rozmów na temat przyjaźni, współdziałania, konfliktów rówieśniczych i sposobów ich rozwiązywania oraz na temat szkoły i domu rodzinnego.
"I Ty możesz zostać kolegą Mikołajka” - opiekun projektu: Iwona Romanowska
"Ulubiony bohater z książki, którego chciałbym spotkać" - Konkurs realizowany jest w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Celem konkursu było:
popularyzowanie czytelnictwa oraz zwiększenie zainteresowania książką wśród uczniów
inicjowanie zainteresowań czytelniczych - przedstawienie bohatera z ulubionej książki z ich perspektywy,
kształtowanie inwencji i wyobraźni twórczej.
Komisja wyłoniła ex aequo prace następujących osób: Mileny Sitnik, Marty Szaradowskiej, Ines Jelito, Karoliny Kansy, Zuzanny Janiszewskiej, Wiktorii Mirek, Amelie Sitnik, Marii Plachetki.
Bardzo dziękujemy za udział w konkursie oraz gratulujemy wszystkim nagrodzonym!