foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

„Wyprawka szkolna 2015”

Podstawowe informacje o dofinansowaniu zakupu podręczników

w roku szkolnym 2015/2016

 

Wniosek o przyznanie dofinansowania zakupu podręcznikówdofinansowania zakupu podręczników (termin składania wniosku do 11 września 2015 r.)

Oświadczenie o zakupie

Wyciąg z ustawy o świadczeniach rodzinnych

Wysokość dofinansowania w roku szkolnym 2014/2015 

  

Czytaj więcej: Wyprawka 2015

W tym roku konkurs Moje Bezpieczne Wakacje 2015 - (Nie)znane atrakcje mojego regionu - promuje bezpieczeństwo poprzez aktywne spędzanie wolnego czasu. Zwiedzanie często niedocenianych regionalnych atrakcji turystycznych to alternatywa wobec nudy, która może się przytrafić także w wakacje. Jest to także doskonała okazja na promowanie lokalnych skarbów - atrakcji turystycznych - w skali ogólnopolskiej.
Czytaj więcej na stronie bezpiecznewakacje.pl

 Prace i czynności szczególnie niebezpieczne, których nie należy powierzać dzieciom do lat 15 w gospodarstwach rolnych:

 1. Kierowanie ciągnikami rolniczymi i innymi maszynami samobieżnymi.                                             

Samodzielne kierowanie ciągnikami i samobieżnymi maszynami wymaga kwalifikacji i doświadczenia. Przy wykonywaniu tej czynności występuje  duże zagrożenie najechania, wywrócenia, a także wyrządzenia krzywdy innym osobom.  

Czytaj więcej: Co zagraża dzieciom na wsi?

W ramach projektu NPRCz w klasie 1a został zrealizowany projekt edukacyjny: Spotkanie z bohaterami "Plastusiowego pamiętnika". Projekt miał za zadanie wprowadzenie dziecka w świat literatury, a także zwrócenie uwagi, że w życiu człowieka jest zawsze miejsce na książkę. Bajki towarzyszą nam od najmłodszych lat. Dzięki rodzicom, rodzeństwu i dziadkom pojawiają się w naszym życiu już bardzo wcześnie i zostają z nami często na zawsze. Dlatego bohaterowie z bajek są bardzo często dla wielu z nas dobrymi przyjaciółmi. Bibliotekarka przedstawiła uczestnikom literaturę dla dzieci zakupioną w ramach realizacji Narodowego Projektu Rozwoju Czytelnictwa. Bajkowe postacie licznie pojawiły się na kartach tych książek. Uczennice klasy VI czytały fragmenty książki Plastusiowy pamiętnik. Jest to utwór dla dzieci, autorstwa Marii Kownackiej. Po raz pierwszy był zamieszczony w „Płomyczku” (2 września 1931), a jako książka ukazał się w 1936. Opowiada o Plastusiu – ludziku z plasteliny – ulepionym przez pierwszoklasistkę Tosię. Uczniowie chętnie wypowiadali się na temat przeczytanego utworu literackiego. Były pogadanki, odpowiedzi na zadawane przez prowadzącego pytania dotyczące przeczytanego teksu. Następnie klasa zobaczyłą film edukacyjny "Plastusiowy pamiętnik" a na zakończenie wykonały prace plastyczną, którą był Plastuś z plasteliny. Dzieci wyszły z biblioteki uśmiechnięte i z nowym przyjacielem w piórniku.
Jak co roku w naszej szkole odbył się konkurs szkolny na Najlepszego Czytelnika Roku. Cele konkursu: promocja czytelnictwa jako źródła prawidłowego rozwoju człowieka. Zasady konkursu: – konkurs czytelniczy, w którym podstawą do rozpatrywania jest ilość wypożyczonych i przeczytanych książek, ale też kultura osobista czytelnika – konkurs ma charakter otwarty i każdy czytelnik, czyli uczeń zapisany do biblioteki, wypożyczający systematycznie książki z różnych dziedzin życia, jest pretendentem do zdobycia tytułu Najlepszego czytelnika roku. „Najlepszym czytelnikiem roku szkolnego 📖2021/2022 została Magdalena z kłady 3a 👏👏
Dzień Ziemi (Earth Day), największe ekologiczne święto świata, obchodzone jest 22 kwietnia. Dodatkowo, Organizacja Narodów Zjednoczonych wyznaczyła te datę jako Międzynarodowy Dzień Matki Ziemi. Dzień Ziemi nazywany także Międzynarodowym Dniem Ziemi, to coroczne wydarzenie obchodzone w celu promowania ochrony środowiska, poszerzania świadomości ekologicznej i inspirowania do życia w zgodzie z naturą. Idea obchodów Dnia Ziemi została zapoczątkowana w 1970 r. przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona. W naszej szkole uczniowie również pamiętali, aby uczcić ten dzień. Na świetlicy zostały przypomniane informacje na temat segregacji śmieci, wspólne rozmowy o naszej Planecie a na koniec wykonali wspólną pracę.
Zachęcamy do zapoznania się z materiałem filmowym o cyberbezpieczeństwie.
21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto to ma na celu podkreślenie różnorodności językowej świata oraz zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące. To również data, która ma przypomnieć, że chroniąc język ojczysty - dbamy o tożsamość kulturową. Z tej okazji przygotowaliśmy kilka ciekawostek i łamańców językowych. Na świecie istnieje około 6-7 tysięcy żywych języków. Szacuje się, że w historii ludzkości istniało ich dwa razy tyle, z czasem jednak niektóre z nich zaczęły zanikać i stały się martwe. Od 1950 r. umarło 250 języków. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ustanowiony w 1999 r. przez UNESCO ma w swoim założeniu dopomóc w ochronie różnorodność i językowej jako dziedzictwa kulturowego. Najbardziej popularne języki to: chiński, angielski, hiszpański, hindi i arabski. Szacuje się, że polszczyzna jest jednym z 25 największych języków na świecie – posługuje się nią ponad 40 milionów ludzi w Polsce i poza jej granicami. Język polski - obok chińskiego, węgierskiego i fińskiego - to jeden z najtrudniejszych do nauki języków świata. Sprawia to skomplikowana gramatyka z mnóstwem wyjątków oraz szeleszczące zgłoski. Tym bardziej szanujmy polszczyznę i posługujmy się nią poprawnie, bo to zaszczyt mówić i pisać bezbłędnie w tak trudnym i pięknym języku.

W naszej szkole odbył się konkurs frazeologiczny w klasach VII i VII, którego celem było:

⦁ rozwijanie zainteresowań językiem polskim,

⦁ doskonalenie sprawności językowej,

⦁ propagowanie wśród uczniów znajomości frazeologizmów,

⦁ zachęcanie uczniów do doskonalenia umiejętności językowych,

⦁ pogłębianie zainteresowań, poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów.
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF to wydarzenie, które jednoczy wszystkie dzieci na świecie. W tym dniu w wielu krajach podejmowane są wspólne inicjatywy, których celem jest okazanie wsparcia i solidarności z dziećmi, których prawa nie są respektowane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. UNICEF w swoich działaniach zwraca uwagę na te kwestie i inicjuje różne projekty, których celem jest upowszechnienie wiedzy o prawach dziecka. Ten wyjątkowy dzień był znakomitą okazją do uczczenia kolejnej rocznicy uchwalenia Konwencji - najważniejszego dokumentu stanowiącego o prawach najmłodszych oraz do podejmowania różnorodnych inicjatyw i działań, związanych nie tylko z prawami dziecka, ale także z jego potrzebami i problemami. Dzieciństwo jest kluczowym etapem dla rozwoju człowieka i każde dziecko powinno mieć zagwarantowane jak najlepsze warunki do rozwoju w tym czasie. Dlatego z okazji tego wyjątkowego dnia przemówiły dzieci, a dorośli wsłuchali się w ich głos. Uczniowie zobaczyli prezentację multimedialną o Prawach Dziecka a następnie stworzyli swój własny dowód gdyż One też mają prawo do własnej tożsamości.
Gwiazdką ★ oznaczono nowe pozycje w wykazie lektur. KLASY I-III Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania: Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru); Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych); Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; ★ Dorota Gellner, Wścibscy; ★ Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie; ★ Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; ★ Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty); Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku; ★ Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata; Maria Krüger, Karolcia; ★ Åsa Lind, Piaskowy Wilk; Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn; Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta; ★ Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych; Joanna Papuzińska, Asiunia; Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony; Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją; Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska; Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba; Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci; Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie; Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika. Dziadek i niedźwiadek. KLASY IV-VI Lektury obowiązkowe: Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa; Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks); René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań); Ignacy Krasicki, wybrane bajki; Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa; Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego); Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni; Bolesław Prus, Katarynka; Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy; Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny; John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem; Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego; Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie, o Orfeuszu i Eurydyce; Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie; Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie; Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce; Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne. Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład: Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy; Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść; Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów; ★ Carlo Collodi, Pinokio; Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie; ★ John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu; Olaf Fritsche, Skarb Troi; ★ Emilia Kiereś, Rzeka; Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli; Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy; Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi; ★ Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus; Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów; Selma Lagerlöf, Cudowna podróż; Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty); ★ Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe; Kornel Makuszyński, wybrana powieść; Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo; ★ Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek; Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza; Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść; Ewa Nowak, Pajączek na rowerze; Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa; Sat-Okh, Biały Mustang; ★ Longin Jan Okoń, Tecumseh; ★ Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara; ★ Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny; Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant; Alfred Szklarski, wybrana powieść; Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera; ★ Louis de Wohl, Posłaniec króla; Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela. KLASY VII-VIII Lektury obowiązkowe: Charles Dickens, Opowieść wigilijna; Aleksander Fredro, Zemsta; Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII; Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec; Ignacy Krasicki, Żona modna; Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość); Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę; Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik; Juliusz Słowacki, Balladyna; Stefan Żeromski, Syzyfowe prace; Sławomir Mrożek, Artysta; Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż). Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca. Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład: Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty); Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna; ★ Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak; Arkady Fiedler, Dywizjon 303; Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze; Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka; ★ Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie); ★ André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II; Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939–5 IV 1945 (fragmenty); ★ Bolesław Prus, Placówka, Zemsta; Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy, ★ Sąd Ozyrysa; Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża; ★ Nicolas Sparks, Jesienna miłość; Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Cassino (fragmenty), ★ Ziele na kraterze lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
Warto wiedzieć... 10 zasad ochrony prywatności przy instalowaniu aplikacji Rozmawiajmy o ochronie prywatności w sieci Liczne aplikacje służą do komunikacji, rozrywki, nauki, a także ułatwiają załatwienie codziennych spraw, poruszanie się czy wspomagają aktywność fizyczną. Za korzystanie z wielu „darmowych” aplikacji „płacimy” naszymi danymi i godzimy się na ich wykorzystanie do różnych celów. Warto więc zwracać uwagę m.in. na to, jakie dane zbierają aplikacje i na co się zgadzamy przy ich instalowaniu oraz przede wszystkim, czy aplikacje i usługi pochodzą z zaufanych i sprawdzonych źródeł. 10 najważniejszych wskazówek, o których warto pamiętać podczas instalowania aplikacji oraz po jej zainstalowaniu, w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony naszej prywatności: Podczas instalowania aplikacji:  Zwracajmy uwagę, czy twórcy i dostawcy aplikacji wywiązują się z obowiązku informacyjnego. Powinni nas poinformować w sposób przejrzysty i zrozumiały o tym, jakie dane osobowe i na jakich warunkach będą przetwarzać.  Jeżeli dane osobowe są przetwarzane na podstawie naszej zgody, musi być ona wyrażona dobrowolnie, a my musimy mieć świadomość, na co dokładnie się godzimy. Pamiętajmy, że przysługuje nam prawo do wycofania zgody w każdym momencie.  Zapoznajmy się z polityką prywatności, aby mieć pełną świadomość, na co się zgadzamy. Zwracajmy szczególną uwagę na to, czy dana aplikacja udostępnia nasze dane osobowe innym firmom, z którymi współpracuje.  Zwracajmy uwagę, do jakich danych osobowych i funkcji telefonu aplikacja będzie mieć dostęp. Niektóre aplikacje domagają się dostępu do: informacji o naszej lokalizacji, zdjęć, kontaktów, czy dokumentów, nawet jeżeli nie jest to konieczne do realizacji usługi.  Jeśli usługi społeczeństwa informacyjnego, takie jak np. gry czy aplikacje edukacyjne, są oferowane dziecku bezpośrednio, zgodę na przetwarzanie danych osobowych dziecka poniżej 16. roku życia musi wyrazić lub zaaprobować jego rodzic/opiekun prawny.  W celu ochrony prywatności najmłodszych dzieci, warto korzystać z aplikacji do kontroli rodzicielskiej. Dzięki temu każda aplikacja, z której dziecko chciałoby skorzystać, będzie wymagać zgody rodzica/opiekuna prawnego na jej instalację. Warto też wspólnie z dzieckiem decydować o wyborze aplikacji oraz omówić ustawienia dotyczące ochrony prywatności. Po zainstalowaniu aplikacji:  Decydujmy o ustawieniach, które zapewnią nam możliwie największą ochronę naszych danych. Weryfikujmy i personalizujmy ustawienia prywatności w aplikacji, z której już korzystamy, aby ograniczać udostępnianie informacji o nas innym firmom/osobom, czy aplikacjom.  Zwracajmy uwagę na to, czy aplikacja może mieć dostęp do różnych form płatności. Zweryfikujmy, czy nie zezwoliliśmy aplikacji na dostęp do naszej karty kredytowej lub płatniczej, aby nie obciążać konta niechcianymi wydatkami z powodu nieświadomych zakupów w aplikacji, np. w związku z zakupem gier.  Zwracajmy uwagę na udostępnianie szczególnych kategorii danych, np. danych o zdrowiu, i pamiętajmy, by nie przekazywać takich danych administratorom, jeśli nie jest to konieczne. Dane osobowe wymagają szczególnej ochrony, gdyż kontekst ich przetwarzania może powodować poważne ryzyko dla podstawowych praw i wolności.  Regularnie dokonujmy przeglądu zainstalowanych aplikacji pod kątem ochrony naszej prywatności. Kolejne aktualizacje aplikacji mogą wprowadzać nowe ustawienia, dotyczące przetwarzania naszych danych osobowych, które mogą być dla nas niekorzystne. Wprawdzie zgodnie z RODO, nasza prywatność powinna być domyślnie chroniona w najwyższym stopniu, jednak w praktyce nierzadko jesteśmy narażeni na ryzyko w tym zakresie. Coraz częściej słyszymy o szpiegowskich aplikacjach, czy naruszeniach, polegających na wyłudzeniu danych. Dlatego pamiętajmy, aby dokonywać regularnego przeglądu zainstalowanych aplikacji i usuwać te, z których nie korzystamy, a także świadomie wybierać te aplikacje, które najmniej ingerują w naszą prywatność.

0B22A1B8 D7EC 47DD A4E8 C5E4271451C6

e dziennik

Co zagraża dzieciom na wsi?

MK certyfikat 184

2024 Copyright SP Leśnica Rights Reserved